Συμβουλές & Διατροφή για άτομα με αναπηρία

Η σωστή διατροφή αποτελεί παράγοντα που συμβάλλει σε έναν υγιή τρόπο ζωής για όλους, πόσο μάλλον για τα άτομα με αναπηρίες.

Τα άτομα με αναπηρία παρουσιάζουν συχνά προβλήματα διατροφικής πρόσληψης, όπως δυσκολίες στην σίτιση, μεταβολικές διαταραχές, εξάρτηση από μερική ή ολική εντερική ή παρεντερική διατροφή και κίνδυνο εμφάνισης διατροφικών ανεπαρκειών λόγω αλληλεπίδρασης των συστατικών της διατροφής με τη φαρμακευτική αγωγή. Επιπλέον, ορισμένα φάρμακα συμβάλλουν στην αύξηση του σωματικού βάρους. Συνεπώς, τα άτομα με κάποια μορφή αναπηρίας είναι πιθανότερο να εμφανίσουν σημαντική αύξηση σωματικού βάρους ή παχυσαρκία.

Σημαντικό να τονιστεί ότι η παχυσαρκία συμβάλλει στην εμφάνιση των παρακάτω ασθενειών: αρθρίτιδα, καρδιακές παθήσεις, διαβήτης, άσθμα, υψηλή χοληστερόλη και υψηλή αρτηριακή πίεση. Συμπερασματικά, η σωστή διατροφική παρέμβαση κρίνεται απαραίτητη.

Η διατήρηση του κατάλληλου σωματικού βάρους μακροπρόθεσμα αποτελεί πολύ σημαντική παράμετρο για την υγεία του ατόμου.

Η σωστή διατροφή μας επιτρέπει:

να διατηρούμε ένα υγιές βάρος,

να διατηρούμε σε χαμηλά επίπεδα την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη,

να εφοδιάζουμε το σώμα μας με αντιοξειδωτικά που καταπολεμούν ασθένειες, συμπεριλαμβανομένου και του καρκίνου,

να εφοδιάζουμε το σώμα μας με τις απαραίτητες βιταμίνες και πρωτεΐνες για να λειτούργει αποτελεσματικά (κατανάλωση φρέσκων λαχανικών, φρούτων, δημητριακών ολικής άλεσης, άπαχου κρέατος και ψαριών).


Tips Διατροφής

Αποφυγή ζάχαρης και επεξεργασμένων υδατανθράκων.

Κατανάλωση φρούτων & λαχανικών.

Αποφυγή ανεπάρκειας βιταμίνης D. Η καλύτερη πηγή βιταμίνης D είναι ο ήλιος. Η έκθεση του προσώπου και των χεριών στον ήλιο για 10-15 λεπτά την ημέρα επαρκεί για την σύνθεση της απαραίτητης βιταμίνης D (αποφυγή έκθεσης στον ήλιο μεταξύ 11:00-16:00, τους καλοκαιρινούς μήνες).

Η λήψη συμπληρωμάτων δεν μπορεί να αντικαταστήσει πλήρως τις βιταμίνες των τροφίμων.

Απαραίτητη η κατανάλωση ωμέγα-3 λιπαρών οξέων (ψάρια, ξηροί καρποί).

Αποφυγή κατανάλωσης trans λιπαρών οξέων (αύξηση χοληστερόλης).


Tips Σωματικής Άσκησης

Συνιστώνται ασκήσεις που βελτιώνουν και ενισχύουν τους καρδιακούς μυς, την μυϊκή ενδυνάμωση, την ευελιξία, την λειτουργία των πνευμόνων και τον έλεγχο του βάρους.

Εξαιρετικοί τρόποι άσκησης είναι τα οργανωμένα αθλήματα.

Ανεξάρτητα από το είδος της αναπηρίας η καθημερινή σωματική δραστηριότητα βελτιώνει τη σωματική, ψυχική και πνευματική υγεία.

Όλγα Αθανάσογλου
MSc. Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος